ﺑِﺴْﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢ


AWAS KANSER !


Tanda-Tanda Awal Kanser



1. Kanser Pangkal Rahim - Sebarang lelehan atau pendarahan yang luar biasa, sakit selepas bersenggama dan turun berat badan.
2. Kanser Payudara - Bengkak atau gumpalan di buah dada atau bawah ketiak. Keluar cairan darah di puting, pembesaran kalenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada.
3. Kanser Usus Besar - Perubahan tabiat membuang air, hilang berat badab, sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.
4. Kanser Paru-Paru - Batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafas termengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan.
5. Kanser Perut - Hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaan yang tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit.
6. Kanser Limpa - Sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turun berat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak.
7. Kanser Ovari - Haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen, sakit semasa bersetubuh, ketumbuhan bulu rambut yang melampau, suara menjadi lebih mendalam.
8. Kanser Otak - Sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti.
9. Kanser Prostat - Sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan.
10. Kanser Darah (Leukimia) - Letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat infeksi.11. Kanser Tekak - Suara garau/serak, ada ketumbuhan di tekak, sukar menelan dan kelenjar membengkak di leher.







P/S : jangan terlalu  suka dan leka . selalula melakukan medical check up ! ingat sahabatku
 kanser MEMBUNUH !


•ℒℴνℯ

Comments
2 Responses to “AWAS KANSER !”
  1. banyaknyaaa..risau nyer...

    bw sini...jemput singgah http://myaleo.blogspot.com/2012/12/wedding-mima-fariz.html

  2. super takut kut mana taknya kanser boleh membunuh..huhu

Leave A Comment

silakan komen ye...=)

Owner Blog

My photo
Ketika engkau Sudah Jujur, namun Sering di dustai, maka CUKUP DIAM SAJA, tak perlu membalasnya dengan keburukan... Ketika engkau Sudah Setia, namun sering di kecewakan, maka CUKUP DIAM SAJA, tak perlu membalasnya dengan sebuah kekecewaan.. Namun Jika dengan DIAM membuat hatimu lebih Tersiksa, maka Katakanlah kepadanya dengan Sebaik-baiknya dan Sejujur-jujurnya Jika ingin menangis.. Menangislah..!!!! Cucurkanlah Air matamu di dunia yang Nyata ini... Dan jangan memendam air matamu di dalam Hatimu.. Karena Tangisan dalam Hati Sangat Sulit untuk mengubatinya Dan Harus percaya dan di yakini, Bahawa Sebesar apapun Rasa sakit itu, pasti Suatu saat nanti Allah SWT akan menggantikannya dengan SEBUAH KEBAHAGIAN YANG TERINDAH